11.1.2011

Migreeni ja ruoka

Kiusanani on jatkuvasti varsin ikävä kroonistunut migreeni. Välillä pääkivut häipyvät pitkäksikin aikaa, mutta pahimmillaan kipu vie tajun ja toimintakyvyn pakottaen pysymään pimeässä huoneessa useita päiviä yhteen menoon. Vaikka lamaannuttava kipu on kaikkein pahinta, välillä migreenin oireina ovat niin älyttömät rytmihäiriöt, huimaus ja pahoinvointi, että pään jyskytyskin unohtuu. Ja kamalinta on tietää, etten ole vaivani kanssa yksin, vaan erityisesti suomalaisten naisten keskuudessa migreeni on aivan liian tunnettu kiusa. Koska tämä typerä tauti on niin arkipäivää elämässäni, vaahtoanpa aiheesta nyt ihan pikkuisen täälläkin. Sillä aina kun puhutaan fyysisestä hyvinvoinnista – tai pahoinvoinnista – on puhuttava myös ruoasta.

lääkkeitä henkiseen hyvinvointiin vai laukaisin rapakuntoon?

Kärjistetysti ilmaistuna: se mitä suuhusi lapat, näkyy ihan suoraan terveyden tilassasi. Jos satun mainitsemaan kärsiväni migreeneistä, minulle jätetään usein tarjoamatta punaviiniä, suklaata tai juustoja. Pahimmillaan ihmiset myös ihan hyvää hyvyyttään pitävät kamalia puhutteluita tyyliin ”migreenisi johtuu varmaan kasvisruokavaliosta” tai ”noin siinä käy kun käydään niin usein ravintolassa syömässä ja juomassa”. Arvostan toki huolenpitoa, mutta kun puhutaan migreenistä, täytyy huomioida, että vaiva on kovin yksilöllistä. Yksilöllisyys koskee myös migreenin mahdollista yhteyttä ruokavalioon.

ihana elämys vai vaaniva vaara?

On totta, että useilla migreenipotilailla tietyt ruoka-aineet, mausteet, juomat tai ruokien lisäaineet voivat laukaista migreenin. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi punaviinin, oluen ja kovien juustojen sisältämä histamiini ja lisäaineissa muun muassa aspartaami, glutamiinihappo ja nitriitti. Ei ole kuitenkaan mitään järkeä jättää mitään ruoka-aineita kokonaan pois ruokavaliosta, mikäli varmuutta niiden yhteydestä migreeniin ei ole! Käytännössä yhteyttä voidaan selvitellä pitämällä päänsärkypäiväkirjaa. (Itse olen esimerkiksi pitänyt säännöllisin väliajoin muutaman viikon ajan tarkkaa ruokapäiväkirjaa johon on kirjattu kellon tarkkuudella myös migreenikohtaukset.) Omalla kohdallani en ole löytänyt ainoatakaan migreeniä laukaisevaa ruoka-ainetta. Kohtaus paukahtaa yhtä todennäköisesti niinä päivinä kun syön superterveellistä ja lisäaineetonta ruokaa enkä käytä lainkaan alkoholia, kuin niinä päivinä kun ruokavalio sisältää lähinnä natriumglutamaatilla maustettuja trans-rasvaisia herkkuja, kovia juustoja, suklaata, olutta ja punaviiniä.

sulaako suuhun vai jääkö jyskyttämään ohimolle?

Sen lisäksi, että päänsärky saattaa laueta jonkun ruoan nauttimisen seurauksena, migreenipirulainen saattaa vaikuttaa monella tavalla myös ruokahaluun. Jotkut migreenipotilaat tietävät saavansa pian kipukohtauksen kun makeanhimo alkaa vaivata. Jotkut tuntevat ennen kohtauksen alkamista jonkun tietyn ruoka-aineen tuoksun nenässään (kuvitteellista tai ei), eivätkä voi sietää kyseistä ruoka-ainetta tämän takia muulloinkaan. Ja silloin kun migreeni pitkittyy (nyt puhutaan siis useiden päivien, jopa parin kuukauden kipujaksosta), ongelmana on, ettei pahoinvoinnin takia tee mieli syödä yhtään mitään ja herkkuruokienkin tuoksut vain kuvottavat.

helpotusta kipuun keinolla millä hyvänsä?

Myös jotkut migreenin estohoitoon käytettävät lääkkeet saattavat vaikuttaa ruokahaluun (yhden kokeilemani lääkkeen kanssa laihduin hurjalla vauhdilla ja jouduin väkisin syömään ties minkälaisia proteiinipirtelöitä ja ravintolisiä, toisen lääkkeen kanssa lihoin lyhyessä ajassa useita kiloja). Ja vaikken arkena juuri lainkaan syö ruokia joiden hiilihydraattipitoisuus on erittäin korkea, migreeniputken aikana elän lähinnä valkosipulikermaperunoilla, glukoosipastilleilla, maidolla ja appelsiinimehulla.

terveellisyyden perikuva vai kauhistuttava myrkky?

Migreenin yhteydestä ruokaan voi lukea tarkemmin vaikkapa ravitsemusterapeutti Leena Alppisen erinomaisesta artikkelista Suomen Migreeniyhdistys Ry:n sivuilta. Omat henkilökohtaisesti hyväksi havaitsemani toimintaohjeet migreenin kanssa elämiseen voi oikeastaan tiivistää muutamaan simppeliin sääntöön. Syön monipuolisesti ja riittävän paljon riittävän usein. Kiinnitän huomiota aterioiden hiilihydraattikoostumuksiin: verensokerin heittely ei ole millään lailla hyväksi (altistaen päänsärylle myös ei-migreenikoilla). Nopeat hiilihydraatit saattavat helpottaa oloa migreenikohtauksen aikana, mutta muulloin lähinnä hankaloittavat elämää verensokeria tarpeettomasti hyppyyttäen. Ja jos kahvinjuonti tuntuu auttavan, ei muuta kuin pannu kuumaksi – kofeiiniriippuvuus on pieni paha pääkipuiluun verrattuna. Itselleni on myös tärkeää juoda tarpeeksi vettä ja yrittää muistaa nukkua riittävästi. Ja kun yleiskunto on hyvä, kivut pysyvät paremmin kurissa. (Hankalaa toki on migreeniputken aikana kun liikunta vain pahentaa kipua..)

kofeiini ja lämmitettävä/ viilennettävä kauratyyny peittoaa jännityspäänsäryn

Ja sitten ehkä se tärkein: kun elämän laatu on kaiken kaikkiaan kohdillaan eivätkä mitkään asiat stressaa, pääkin voi paljon paremmin. Jos siis mieli pysyy hyvänä muutamalla suklaapalalla ja lasillisella punaviiniä (jotka eivät kohtuullisesti nautittuina kenenkään terveyttä romauta) niistä on ehdottomasti nautittava ilman pienintäkään omantunnonpistosta! Ja jos se hemmetin kipu kuitenkin tulee pilaamaan päivän/ viikon, sitten syödään sitä kaupan eineshyllyn kermaperunaa sen enempää asiaa murehtimatta. Unohdetaan siis syyllisyys, keskitytään kuuntelemaan omaa kehoa ja nautitaan elämästä aina silloin kun se on mahdollista!

10 kommenttia:

  1. Tulin tutustumaan blogiisi ja törmäsin tähän migreenijuttuun. Itse kirjoitin juuri vuoden alussa blogiini samasta aiheesta. Itse olen onnistunut löytämään pari viheliäistä ruokaa, vaikka aluksi olin epäuskoinen. http://ruokailmio.blogspot.com/2011/01/migreenia-ruoassa.html.

    VastaaPoista
  2. Emme siis tosiaankaan ole yksin! Pitääpäs heti tulla lukemaan sinun pohdintaasi aiheesta..

    VastaaPoista
  3. paljon nopeita hiilareita sisältävät ruoat sisältävät myös tryptofaania joka on ns mielihyvä-välittäjä-aine, se myös rauhoittaa ja voi edesauttaa unensaantia joten se voi auttaa migreeniin. olen myös huomannut migreenin yhteydessä että syön enemmän makeata kuin normaalisti. valitettavsti en minäkään ole koskaan löytänyt mitään yleistä laukaisjaa, vain kaksi viinirypäle-lajiketta sekä viini alkuperämaa vaikuttaa. mutta tiednä että migreeni yleensä laukeaa silloin kun sitä vähiten haluaa, pitknä kiireisen työrupeaman jälkeen kun tämä jännitys laukeaa ja huomaan että hyvinhän se taas kerran meni, nyt ei hätää ja PAM tuli migreeni. nuorempana migreeni haittasi useammin, pitkäöjaksoisesti joskus kuukaisia putkeen. parin päivän migreeni viikossa oli nornmaalia kun olin kaksikymppinen joten voin tässä sanoa että vanhenemisessa, on yksi hyvä puoli, migreeni laantuu ajan myötä. kohtauksia tulee onneksi nykyään harvemmin, vain pari kolme kertaa vuodessa vaikka ne voivat olla aiempia voimakkaampia.

    VastaaPoista
  4. Herkkusuu: Tuo onkin mielenkiintoinen tuo eri rypälelajikkeiden aiheuttama migreeni! Ihan mielenkiinnosta, mitkä ne rypälelajikkeet sinulla ovat? Stressiperäinen migreeni on kyllä ärsyttävää, itselleni paukahti yhteen aikaan kohtaus aina perjantaina työviikon jälkeen- onneksi jossain vaiheessa älysin ennakoida ja ottaa neurologin suosituksesta lääkkeet jo etukäteen perjantaina aamulla, niin vältyin "viikonloppumigreeniltä". Harmi vaan kun nuo lääkkeetkin on niin älytöntä myrkkyä että sivuvaikutuksetkin on jo vaiva sinänsä..

    VastaaPoista
  5. mulla chenin blanc ja merlot laukaisevat migreenin, yksi hörppäys viiniä riittää, systeri taas ei voi juoda kuin sangiovesestä valmistettuja punaviinejä, ja puoliso taas ei ole koskaan pystynyt edes maistamaan mitään punaviinejä ilman migreeniä samoin kuten äitini.

    VastaaPoista
  6. niin ja sitten tulikin mieleen että jotkin ruoka-aineet vahvistavat migreenilääkettä jot käytän. kun otan migreenilääkkeen minun kannattaa samalla syödä grillattua ruokaa, parsakaalia, polttaa tupakkaa ja juoda kahvia. tällöin lääke vaikuttaa nopeammin ja paremmin mutta greippimehu taas kaataa lääkkeen vaikutuksen kokonaan.

    VastaaPoista
  7. Mäkin olen huomannut kofeiinin tehostavan migreenilääkkeitä, pitää varmaan testailla muitakin komboja!
    Tuonne toisaalle vinkattiin ystävällisesti mielenkiintoinen linkki, jossa kerrotaan chilin mahdollisesta avusta migreeniin:
    http://lifehacker.com/5851491/relieve-headaches-with-hot-peppers
    Vaikuttaa ihan mahdolliselta, mielihyväreseptoreihinhan tuo kapsaisiini ymmärtääkseni jotenkin vaikuttaa. Pitääpäs testata, eipähän siitä ainakaan haittaa ole:)

    VastaaPoista
  8. Heips.Itse en kanssa ole löytänyt minkään ruuan yhteyttä migreeniin.Kohtauksia tulee 1-5 viikossa ja elämänlaatu on välillä hanurista.Sauna ja kuukautiset laukaisevat takuuvarmasti.Alkoholia käytän harvoin,joskus jo yksi siideri laukaisee migreenin,toisinaan voin juhlia illan eikä migreeni tule.Tosin se on harvinaista.Kaikki estolääkket on kokeiltu,täsmälääkkeet tehoavat nykyään huonosti.Päivystyksesn tippa tai kipupiikki on yleensä se mihin joudun turvautumaan.Kyllästyttää jo sanoa töissä että on taas migreeni..ruokaremonttia mietin,mutta se pitää tehdä pikkuhiljaa seuraten millä voisi olla vaikutusta.Omalla kohdallani hajut(tupakka)ja meteli on se mikä usein vaikuttaa säryn alkamiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lääketieteen Nobel sille, joka tähän tautiin parannuksen keksii!!!

      Kokemuksesta tiedän, että ahmimishimon jälkeen tulee kohtaus. Noin viikkoa ennen alkaa mässääminen. Suklaata, sipsejä, kaikkea helppoa ja nopeasti suussa sulavaa. Ja kohtauksen jälkeen juuston hajukin etoo. Ruisleivän jauhaminen tuntuu työltä. Ei houkuta.

      Kärsin kuukautis- ja saunapäänsärystä. En puhu migreenistä, koska minulla on myös aurallinen migreeni ja se on lasten leikkiä kuukautispäänsarkyyn verrattuna, mihin ei auta mikään migreenilääke. Ei edes estolääkkeet. Siis voiko se olla edes migreeniä? Sitä ei laukaise ruoka, vaan hormonien vaihtelu. Estrogeeni alas ja progesteroni ylös ja päinvastoin ja jos ei molempina kertoina särje niin satavarmana ainakin toisena. Ja jos pääset kuukautiset kohtauksetta niin särky tulee sitten ovulaatiopäivänä. Himo on kuin hiirellä ja mies kampeaisi päälle, mutta kun päätä särkee ja oksettaa!!!

      Olen kärsinyt kohtauksista yhdeksänvuotiaasta viisikymppiseen. Eilen viimeksi olin tiputuksessa ja saamassa troppia ensiavussa. Hoitajat ovat alkaneet jo sinutella.

      Vaihdevuodet ovat tuoneet minulle helpotusta kun kuukautisia ei ole enää joka kuukausi, mutta se ei paljoa lohduta teitä parikymppisiä, että ei teillä ole kuin kolmekymmentä vuotta kärsimystä jäljellä. 30a X 12kk = 360 kertaa vielä. Repikää siitä.

      Syömistä en ole rajoittanut, koska se ei vaikuta tähän vaivaan. Aurallisesta migreenistä, jonka ruoka joskus laukaisee, selviän rentoutumalla, eikä siitä kohtaus tule päälle enää lainkaan. Saunomisen olen lopettanut ja yritän välttää helteellä raatamista.

      Eikö Suomessa ole yhtään tutkijaa jota kiinnostaisi löytää syy ja parannuskeino tähän naisia invalidisoivaan sairauteen joka kaataa tuhansia hedelmällisiä naisia sänkyyn vähintään kerran kuussa pahimpana kaksi? Vai onko tämäkin niitä, että jos mies synnyttäisi, ei täällä olisi kuin esikoisia jos niitäkään. Tämä tautihan menee itsestään ohi, mutta niin menee migreenikin. Miksi siis migreeniin on hoitokeinot, mutta tähän ei? Siksikö kun miehet sairastavat migreeniä!?

      Poista
  9. Itse olen havainnut vuosien seurannan tuloksena syy ja seuraussuhteen. Migreenin kaltainen päänsärky tulee noin vuorokauden viiveellä nautitusta aiheuttajasta. Kipu on sen voimakkaampaa mitä enemmän kyseisiä mausteita tai maustetta ateriassa on. Määrän ei tarvitse olla suuri riittää että sitä on.

    Samamanlainen viiveellinen päänsärky tulee kun joutuu hengittämään samoja mausteita esim hajuvesissä tai keittiössä.

    Päänsäryn välttäminen on haastavaa, koska näitä mausteita ei usein mainita tuoteselosteessa vähyytensä vuoksi. Olen vältellyt nyt vuosia hyvin tuloksin aitoa vaniljaa, kanelia ja muskottia. Lipsahduksia toki sattuu ja sen pääsee kokemaan seuraavana päivänä.

    VastaaPoista

Ihastuttiko? Vihastuttiko? Jätäthän jäljen käynnistäsi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...